Diabetes a konzumace ovoce: Měli byste ho jíst?

Diabetes a konzumace ovoce: Měli byste ho jíst?

Mnoho lidí s diabetem se bojí, že by se měli vyhnout ovocným džusům, určitým druhům ovoce nebo ovoci celkově! Dokonce i někteří lékaři dávají svým pacientům s diabetem zvláštní doporučení, pokud jde o ovoce a ovocné džusy. Například, není neobvyklé vidět ráno na jídelníčku konkrétního pacienta napsáno Žádné ovoce a ovocné džusy.

Co se děje? Proč je diabetikům občas řečeno, že by to neměli jíst?

Nejprve si ujasněme jednu věc: ovoce je pro nás prospěšné! Obsahuje vlákninu, vitamíny, elektrolyty, tekutiny a minerály, které jsou pro tělo velmi důležité. Dále ovoce obsahuje sacharidy a malé množství bílkovin v závislosti na ovoci. Obvykle je v ovoci malé množství tuku nebo vůbec žádný, takže v tomto ohledu se bát nemusíte!

Mnohým diabetikům je řečeno, aby si hlídali svůj příjem sacharidů - některé druhy ovoce mají vyšší obsah sacharidů a přírodní cukry, které obsahují, se do těla vstřebávají snadno a rychle. Ale to ve své podstatě neznamená, že byste neměli zahrnovat ovoce do svého vyváženého jídelníčku. Volte druhy ovoce s vyšším obsahem vlákniny, které pomáhají průběžně vyvážit hladinu cukru v krvi, a nechte si místo na sacharidy navíc, které ovoce přináší.

Pojďme se na chvilku zamyslet nad banány. Většina lidí si ráda dává banán do cereálií, čímž přidávají tyto sacharidy do cereálií (sacharidy) a mléčného výrobku (sacharidy), takže snížení velikosti porce je zcela zásadní, aby se zabránilo nadměrné konzumaci sacharidů během tohoto jídla. Porce melounu je typicky uváděna v malých jednotkách. Ale buďme upřímní. Většina lidí nesní jeden šálek melounu! Avšak tato porce je optimální způsob, jak si vychutnat sladký pamlsek bez překročení povoleného množství sacharidů. Je důležité podotknout, že zbytek jídla by vyžadoval více vlákniny, protože meloun má velmi nízký obsah vlákniny.

Druhy ovoce jako jablka a hrušky mají vyšší obsah vlákniny, ale druhy ovoce jako meloun mají velmi nízký obsah vlákniny. Banány mají vyšší obsah formy vlákniny zvané prebiotikum než jiné druhy ovoce. Neměli bychom zapomínat na to, že rozpustná vláknina, velmi důležitý druh vlákniny v našem ovoci, je druh sacharidů, takže navýší celkový obsah sacharidů v ovoci.

Porovnejme některé běžné druhy ovoce a podívejme se na to, jak si stojí jejich poměr sacharidů a vlákniny!

 

Jak vidíte, trochu se liší a úprava porcí může být důležitá.

U ovocných džusů je to však zcela jinak. Porce džusu má pouze 120 ml a obvykle jen málo nebo žádnou vlákninu. Ovocné džusy ze supermarketů většinou obsahují málo ovoce a spoustu přidaného cukru. Pro diabetiky pravděpodobně nabídne 120 ml džusu malé uspokojení ve srovnání s celým kusem ovoce.

Takže před tím, než ovoce zcela zavrhnete, zapamatujte si tyto důležité věci:

  1. Vychutnejte si různé druhy ovoce, ale pamatujte si, že ovoce s vysokým obsahem vlákniny pomáhá udržovat stabilní hladinu cukru v krvi!
  2. A určitě spíše jezte celé ovoce místo pití ovocných džusů!
  3. Vezměte v úvahu, že nadměrná konzumace ovoce nad 3-4 kusy denně může v závislosti na jednotlivci přidat do vašeho jídelníčku příliš mnoho sacharidů a může způsobit vzestupy a pády hladiny cukru v krvi.
  4. Jako vždy platí, že umírněnost je základem!
Top