Semínka zdraví: Proč byste měli jíst ořechy a semínka každý den

Semínka zdraví: Proč byste měli jíst ořechy a semínka každý den

Opravdu rád jím ořechy a semínka a tak by tomu mělo být i u vás! Jsou uspokojující, skvěle chutnají, dodávají jídlům skvělou texturu a jsou skvělým zdrojem tuků zdravých pro srdce, bílkovin, vlákniny, vitamínů B, vitamínu E a mnoha dalších minerálů a antioxidantů. Nejsou tedy ořechy a semínka úžasné? Často si je přidávám do svých Blastů ke konci a extrahuji je jen trošku, aby mi dodaly tu perfektní křupavou texturu.

Studie, do které se zapojilo více než 34 tisíc osob, ukázala, že ti, kteří jedli ořechy alespoň pětkrát týdně, měli poloviční výskyt srdečního infarktu oproti těm, kteří jedli ořechy jen zřídka. Ti, kteří jedli ořechy jen jednou týdně, měli i tak o 25 procent nižší riziko výskytu onemocnění srdce než ti, kteří jedli málo ořechů a semínek. Studie Nurses’ Health Study, do které se zapojilo více než 86 tisíc žen, ukázala nižší míru výskytu onemocnění srdce mezi častými konzumentkami ořechů.

Většina ořechů a semínek obsahuje více než 60 procent mononenasycených tuků, tedy stejných tuků, jako které jsou v olivovém oleji. Mononenasycené tuky jsou zdravé pro srdce. Některé ořechy a semínka jsou také skvělým zdrojem omega-3 mastných kyselin.

Omega-3 mastné kyseliny jsou protizánětlivé a chrání vaše klouby, cévy a mozek. Americká strava je však plná nezdravých zánětlivých tuků. Většina z nich pochází ze zpracovaných potravin, které jsou bohaté na omega-6 mastné kyseliny a hydrogenované tuky (také známé jako trans tuky). Jednu z odpovědí přírody na tento problém lze nalézt v ořeších a semínkách! Pro udržení optimálního zdraví je nezbytné začlenit ořechy a semínka s nejvyšším obsahem omega-3 mastných kyselin do naší každodenní stravy.

Pojďme probrat jeden z ořechů! Tento ořech ve skutečnosti vůbec není ořech a možná je tím nejznámějším: arašíd neboli burský oříšek. Arašídy byly společně s ostatními ořechy a semínky zahrnuty do výše uvedených studií. Arašídy jsou ve skutečnosti luštěniny, stejně jako fazole, hrách nebo čočka. Stejně jako ořechy a semínka mají i arašídy mnoho zdravotních přínosů a jsou bohaté na mononenasycené tuky zdravé pro srdce, vitamíny B, vitamín E, resveratrol a mnoho minerálů. Ale při nákupu arašídů nebo arašídového másla buďte opatrní. Komerční zpracování arašídového másla je může zkazit vysoce zpracovanými a nezdravými přísadami. Mnoho druhů arašídového másla obsahuje přidané cukry a další přísady, které jej dělají méně zdravé. Většina arašídů se prodává jako pražené a solené a mohou taktéž obsahovat MSG. Při nákupu jakýchkoli ořechů nebo semínek buďte opatrní. Pokud je to možné, zvolte organické.

Pokud máte problémy s trávením syrových ořechů (trpíte nadýmáním, křečemi, plynatostí, atd.), pak je přes noc namočte a poté je dobře opláchněte. Tím se odstraní povlak kyseliny fytové, který může u některých jedinců způsobovat zažívací potíže.

Semínka mají obvykle nižší obsah kalorií na 100 g než ořechy díky nižšímu obsahu tuku, ale některá obsahují více bílkovin než některé ořechy.

Zde je můj seznam ořechů a semínek pro optimální zdraví a přísun omega-3:

  • mleté lněné semínko - velmi vysoký obsah omega 3 a bohaté na mnohé živiny a rozpustnou vlákninu
  • semena sacha inchi - velmi vysoký obsah omega 3 a bílkovin
  • chia semínka - velmi vysoký obsah omega 3, nabitá mnoha živinami
  • černá semínka - mají více než 1600 léčivých látek, mohou pomoci s mnoha nepříznivými zdravotními potížemi
  • dýňová semínka - skvělý zdroj zinku a hořčíku, který nám pomáhá relaxovat, skvělá pro zdraví mužů
  • vlašské ořechy - dobrý zdroj omega 3, mají schopnost snížit c-reaktivní protein, což z nich dělá skvělou ochranu srdce
  • pekanové ořechy - pekanové ořechy mají nejvyšší antioxidační sílu ze všech ořechů a jsou bohaté na mnohé živiny
  • kešu - jejich obsah hořčíku a tryptofanu pomáhá zlepšit naši náladu
  • mandle - chrání náš mozek před demencí a přispívají k aktivitě neuronů

Ořechy a semínka mohou potenciálně zlepšit:

  • vysoký cholesterol
  • diabetes
  • obezitu
  • vysoký krevní tlak
  • artritidu
  • poruchy trávení
  • onemocnění srdce
  • kardiovaskulární onemocnění
  • Alzheimerovu chorobu a demenci
  • osteoporózu

Takže si je začněte přidávat do svých Blastů ještě dnes! Posypte si ořechy a semínky svůj oblíbený salát nebo je rozemelte a udělejte z nich lahodnou a zdravou krustu na rybě nebo libovém kuřecím mase. Možnosti jsou nekonečné!

Top